28.11.17

BIENNALE @ KLB

BIENNALE
@ KLB

Dicatat supaya bila terlupa, boleh rujuk kembali catatan ini.

1)
 Dalam Memorandum ANGKAT DAN JULANG, yang tandatangan memorandum tersebut ialah saya, Fauzin Mustafa dan Aris Aziz.
(SEKURANG-KURANGNYA KAMI TELAH BERSUA MUKA DAN MENYATAKAN HASRAT SECARA TERUS TERANG – bukan sekadar lemparan di muka buku saja ye he he..) Diserahkan kepada Ketua Pengarah Balai Seni Lukis ketika itu iaitu En Haneed Masjak. Tarikh 23 November 2013, lebih kurang 30 orang pelukis mengadakan demonstrasi Angkat dan Julang di hadapan BS(V)N. Antara yang hadir (saya sebut yang dah meninggal je…yang hidup jangan kecik hati- Allahyarham Ishak Sallehudain dan Allahyarham Rizlan Kamaruddin). Fadzil Idris pun ada (kebetulan agaknya) tapi bukan sebagai peserta- tak taulah tujuan dia, nampaknya merakam video. Ada simpan lagi tak video tersebut? Azlan Mam merakam foto melalui sudut pandangnya tersendiri. Diantara perkara yang terdapat dalam memorandum tersebut ditulis dengan jelas BIENNALE, selain PAMERAN TERBUKA, SALOON dan BAKAT MUDA SEZAMAN…untuk diangkat dan julang karya-karya seniman tempatan
Secara sedar atau tidak Pameran Terbuka telah diadakan pada tahun berikutnya, Bakat Muda Sezaman diwujudkan kembali selepas 10 tahun dihentikan…dan terbaru KL Biennale. 
Mungkin juga memorandum itu secara kebetulan lantaran pihak BSN sendiri telah merancang program-programnya dari awal, itu tak perlulah sampai ke pengetahuan kami. Dan kami bukan orang yang akan memantau tugasan pihak BSN. Cuma saudara Fauzin Mustafa dan Aris Aziz sesekali melemparkan tidak puas hati didada maya apabila sesuatu yang tidak kena pada mereka. Bagi saya selaku penjawat awam, banyak perkara yang agak mengekang. Menulis di maya pun kadangkala ditarik semula setelah dipos. Jenuh baca Bismillah baru pos di maya kah kah… 



2) 
TENTANG KLB : Beberapa hari sebelum pelancaran, rakan-rakan di FB membicarakannya. Tanda yang baik kerana ramai yang sedar akan kewujudan KL Biennale. Namun saya sendiri tersentak apabila masih ada senior dalam bidang seni rupa yang telah bergiat lebih 45 tahun tercicir dari dijemput sebagai peserta KLB. Apa sudah jadi? Terlepas pandang? Eh biar betul! Raja Azhar Raja Idris masih sihat segar bugar, studio/ rumahnya pun tak sampai 30 minit dari BSN ke Ampang, Naik basikal OBIKE mungkin la lambat sikit. Tak taulah, mungkin urusetia KLB ada jawapan bab pemilihan ini. Namun ada juga dikhabarkan bahawa terdapat pelukis yang menolak untuk menyertai KLB. Mereka ada hak menolak dan kita pun tidak tahu sebab musababnya, dan tak perlu pun kita tahu. Raja Azhar jelas menyatakan kekecewaannya Dalam FB “ PENGANJUR MALAYSIAN BIENNALE HANYA JEMPUT KRONI MEREKA SHJ SERTAI PAMERAN. AKU NI DAH MATI AGAKNYA. ATAU MUNGKIN AKU TAK SEBIJAK MEREKA BERKARYA’. Saya pun turut menyampuk dalam ruangan komen Raja Azhar Raja Idris tentang ‘kronisma’ – DALAM NEGARAKU TERCINTA INI AMALAN KRONISMA TIADA DAPAT DIPISAHKAN. Mungkin ada yang tersentap, tetapi saya tiada berniat begitu. Sudah tentu pemilihan berdasarkan ‘siapa’ urusetia – dibelakangnya sudah tentu pemilihan berdasarkan ‘siapa yang mereka tahu’ dahulu!…bukankah memang begitu? Saya pun tak pasti adakah BSN ada direktori pelukis-pelukis Malaysia? Mestilah ada kaan!. Suatu masa dulu ( 2011 rasanya) dibawah pentadbiran Ketua Pengarah Embasador Mohd Yusof Ahmad pernah mengadakan PAMERAN ‘MEMBERS ONLY’ iaitu ahli yang berdaftar dengan BSN. Maknanya memang dah ada senarai nama keahlian pelukis. Saya cuba menjenguk di portal BSN tadi. Tak ada la pulak! 
Terlebih awal dari itu pihak Rajawali Art Internationale telah ‘menggembar-gembur’kan Biennale, tetapi melalui cara yang agak kontra. Mereka telah mengada BienaWe Dong-Ism di Ulu Dong, Raub. Belum terlambat ucap tahniah kerana Berjaya menarik audien untuk hadir seperti UiTM lendu Melaka, Lington University College, WIDAD University College,Balai Seni Visual Negara, ArtCube Gallery, Ong Art Gallery, PeRUPA, PBPRUD, Zamri Agrofarm Holding, Rakan rakan artis, Raja Shahriman, Dr.Rosli, dll.

Dengan BienaWe (hampir dengan ejaan BINAWE) sudah pastilah umum akan peka dengan kehadiran BIENNALE tidak lama selepas itu. Ini bentuk promosi yang mungkin disengaja, kalau tidak sengaja pun ia tetap memberi kredit kepada KLB.

3) 
HARI PELANCARAN KLB: Meletop dengar berbagai-bagai yang kurang enak. Pertama, pasal bahasa Melayu dirojakkan. Kedua, pasal wakil pelukis yang dijemput berucap mewakili pelukis iaitu saudara Hock Beng (betul ke namanya ni?- minta maaf kalau silap- sebab jarang dengar nama beliau). Ketiga, masa pelancaran dianjak, mana yang datang jam 10.00 pagi terpaksa menunggu dua jam..kesiannya..pelancaran bermula jam 12 tengahari. Keempat, promosi KLB yang suram- tiada billboard, banner, bunting disekitar KL, yang ada cuma diperkarangan BSN sahaja. Saya pun semacam tidak mahu menulis pasal perkara-perkara ini kerana saya sendiri tidak hadir majlis pelancaran. Cuma dapatan-dapatan dari rakan FB menulis dan masih menulis meminta agar pihak urusetia segera memberikan kenyataan akan persoalan-persoalan yang dibangkitkan:
a) Berkaitan karya yang kontroversi sehingga dikaitkan dengan polis
b) Tentang tanggungjawab pihak kuratorial terhadap kandungan karya.
c) Berkaitan pemilihan peserta KLB
d) Tentang pemilihan wakil pelukis.
e) Kesuraman promosi
Bagi saya, untuk menjawab persoalan yang dibangkitkan bukanlah kurator. Dalam hal ini kita harus memahami peranan kurator swasta dan kurator galeri jabatan kerajaan. Paling habis pun apa yang boleh dibuat oleh kurator KLB (kurator galeri kerajaan) ialah menyediakan laporan kepada Ketua Kurator, Ketua Kurator pula akan menganalisa dan menyampaikan laporan kepada Ketua Urusetia atau pun Ketua Pengarah. Yang layak menyampaikan atau memperjelaskan isi laporan adalah Ketua Pengarah sendiri ataupun beliau menurunkan ‘wahyu’ kepada sesiapa untuk memberikan penjelasan perkara yang didesak tersebut. Lagipun pada pendapat saya mereka tidak akan menjawap segala pertanyaan kerana KLB masih berlangsung, belum pun tamat lagi, belum perlu buat post mortem. Sekarang level mengumpul segala maklumat untuk buat persiapan post mortem selepas selesai acara KLB pada pertengahan 2018 nanti. ( Mak ai lambatnya!) Kalaupun nak perjelaskan pada khalayak umum ialah tentang hal yang bersangkutan acara perasmiannya sahaja. Yang ini ada ‘kepala acara’ dia. Dialah yang patut sediakan laporan kepada KP.

Di Malaysia ni istimewa sikit, kita kalau ada satu-satu isu kebiasaannya dia punya ‘hingaq’ dalam dua minggu je. Lepas tu mula reda. Kita pun lupa. Kita create isu lain pula untuk di’hingaq’kan. Walaupun begitu kita masih mengharapkan pihak KLB tidak lupa kepada soalan-soalan yang dibangkitkan untuk penambahbaikan pada masa akan datang.

4) 
PAMERAN KLB: Saya baru berkesempatan melawat pameran. Datang dua orang bersama En Badrulzaman Abd Jalil. Lalu ikut pintu belakang, kerana pejabat kami belakang tu je. Itu pun hanya Level 3 sahaja kerana berkejaran kesuntukan masa. InsyaAllah lain hari akan melawat galeri yang lain. Didepan pintu terdapat seorang pegawai  menunggu dan menyambut kedatangan kami. Terasa ‘BELAS’nya bila disambut dengan senyuman dan bersalaman. Terima kasih. Secara keseluruhan lawatan pagi tadi saya amat berpuas hati dengan bahan seni yang dipamerkan. Jika orang datang melihat karya-karya, saya ‘terlihat’ lebih dari itu. Saya bayangkan betapa lelahnya tenaga kerja anggota BSN dalam menyiapkan pameran KLB ini. Betapa banyak kudrat yang telah dicurahkan. Betapa peritnya anggota BSN menahan sabar dengan tohmahan dan cacian. Walaupun sempat melawat satu level sahaja saya salut kepada semua mereka yang bertugas. Saya pun pernah melawat Jogja Biennale- rasanya kita pun ada kelebihan.

Nota tambahan:
Selaku Pengerusi LPSVN, Dato’ Farid Ridzuan boleh mempromosi KLB dengan lebih giat. Ini tidak. Peminat menunggu-nunggu jika ada acara besar KLB keluar dalam Buletin Utama TV3 pada malam acara perasmian. Alih-alih kisah Fatah Amin dan Fazura bertunang je yang keluar. Apa punya turrr laaa….


26.9.17

BUKU: ARIS AZIZ




Sinopsis:


Catatan perjalanan hidup seorang pelukis jalanan, yang memulakan kariernya dari tahun 1970 hingga sekarang (2017) iaitu 44 tahun. Pelbagai kisah dinukilkan termasuk suka dan duka. Ditulis oleh Aris Aziz sendiri, dan juga dari rakan-rakan Aris Aziz seperti Datuk Ibrahim Ghaffar, Dato' Dr Najib Dawa, Tengku Sabri Ibrahim, Dr Johari Hamid, Lan Sinaganaga, Sani Sudin, Ladin Nuawi, Hismat Alang Ibrahim dan ramai lagi. Angkatan muda juga diberi peluang menukilkan pendapat mereka dalam buku ini seperti Shaarim Sahat, Zaki Hadri dan Sukeri Ahmad.


Sasaran pembaca:


Pelukis, Peminat seni visual, pelajar seni visual, guru pendidikan seni, pensyarah seni. Orang awam celik seni.


25.5.17

KARYA 2015 & 2017

 Terbang ke langit pink, 2015, akrilik. Collectinon Mr David
 Tampa tajuk, 2017, akrilik. Collectinon Mr David

9.11.16

RYO HANA BINTANG DI BALIK AWAN

RYO HANA * BINTANG DI BALIK AWAN
*ada, bersinar tapi tak kelihatan dek dilindung awan


Sdri Rohana, FB Ryo Hana adalah seorang penjawat awam bertugas sebagai Pereka Grafik di RTM. Orangnya agak pendiam, berada dalam dunianya tersendiri. Setiap hari bertugas menyediakan grafik-grafik untuk bahan RTM. Sibuk barangkali dalam tugasan membuat beliau hanya menghabiskan banyak masa dengan pejabat dan setelah berumahtangga mungkin bersama famili, suami dan anak yang baru berusia setahun dua. Oleh kerana minatnya yang mendalam dalam dunia seni lukis, kerapkali masa lapang digunakan untuk melayan hobi melukis. Teknologi moden sekarang melukis secara digital menggunakan software menjadikan kerja-kerja lukisannya menjadi mantap. Kepakarannya ialah dalam melukis potret digital. Hasil karyanya superb.
Saya harap sdri RYO akan bukukan karya-karyanya untuk tujuan pembelajaran, rekod data, demi pembangunan dunia seni visual. Tak ramai seniman kita yang boleh berkarya dalam digital painting ke arah hyperrealism. Khabarnya koleksi karya lukisannya banyak lagi yang belum dikongsi… wow!













16.1.16

TERAPI YUMEIHO- YOP KUALE 012-2247213













Selain Terapi Yumeiho, Yop Kuale juga berkeahiran dalam perawatan akupunture, bekam dan sinusitis.





TERAPI YUMEIHO- YOP KUALE 012-2247213



22.12.15

KRITIKAN SOSIAL DALAM KARYA CARLOS H. EL RATON


Pengenalan

Kolaj adalah medium terbaik untuk seniman pada masa kini bagi menggambarkan mesej 2 dimensi. Bahawa ada sesuatu yang  mahu disampaikan dari fikirannya kepada penonton. Kolaj adalah gubahan imej dan kita hidup di zaman imej; kita berkomunikasi melalui imej dan otak kita menyesuaikan diri untuk lebih cepat memecahkan kod perlambangan yang ada di dalam karya. Melalui teknologi, kita mempunyai akses yang banyak dan tidak terhad samada imej lama atau baru, biasa atau popular, jauh atau sangat dekat. Zaman ini banyak mesin yang boleh membentuk imej, dalam bentuk digital atau pun analog.



Kolaj juga ibarat gambar mimpi. Ia beroperasi di luar masa dan ruang, tetapi mengekalkan hubungan dengan peristiwa-peristiwa semasa. Saiz dan warna berkhidmat secara optimum untuk menghantar mesej dan tidak atribusi realistik karya seni. Ia menggunakan bahasa perlambangan, yang asal, universal dan tidak mengenal sempadan dan ketaksamaan. Oleh itu, kita mempunyai cara ungkapan seni yang langsung, cepat dan lebih bergantung kepada sensitiviti senimannya, pertimbangan dan estetik dan kurang pada teknik rumit ungkapan itu adalah termasuk dalam aspek tradisional seni halus.
Seorang pelukis kolaj boleh beroperasi pada tahap mental dan, dengan mudah, mengarang dan membentuk semula serpihan realiti bagi mewujudkan imej baru yang menumpukan sepenuhnya kepada mesej. Nilai sebenar kolaj adalah bahawa ia mempunyai keupayaan untuk melatih kemahiran pemikiran kita dengan cara yang tiada bentuk seni yang lain boleh melakukannya. Untuk menjadi seorang artis kolaj besar bermakna bahawa anda adalah seorang pemikir besar. 80 peratus daripada proses seni berlaku hanya dalam fikiran anda sebelum ia dijadikan karya fizikal. Seorang pemikir yang cukup sensitif untuk menilai apa yang penting dan apa yang tidak, yang merupakan seorang pencari apa yang unik yang jarang berlaku dan berbeza, yang merupakan seorang komposer yang memberikan rasa perpaduan kepada semua elemen-elemen yang pelbagai dan, akhirnya, hanya yang bertaraf artis atau seniman yang mampu melaksanakannya.


Carlos H. El Raton

Beliau berusia 42 tahun, berasal dari Mexico. Berhijrah dari negaranya ke merata dunia seperti Jepun, Indonesia, dan juga Malaysia.
Seperti yang diterangkan semasa sesi dialog bersama Carlos di PeRUPA, 20 Disember 2015, kebanyakan karya kolaj yang dihasilkan membawa tema konfrontasi dalam jiwa pelukis. Carlos tidak hanya membina kolajnya sekadar untuk menghasilkan estetika tetapi ingin memaknakan karyanya dari sudut pandangannya sendiri. 80% karyanya yang dipersembahkan memperlihatkan sikap anti Amerika. Sebagai sebuah negara yang banyak kebergantungan ekonomi dari Amerika Syarikat sudah pasti Mexico mengalami banyak tekanan melalui perjanjian NAFTA 1994. Inti perjanjian NAFTA ialah penghapusan cukai terhadap barang-barang AS ke Mexico dan juga penghapusan tarif secara berperingkat oleh Mexico selama 14 tahun.

Tapi kini majoriti rakyat Mexico berasa kesal kerana ia akhirnya memihak kepada negara maju iaitu Amerika Syarikat dan Kanada.
Krisis ekonomi dan juga selingan dari aktiviti dadah dan jenayah mungkin mengakibatkan seniman ini tekad berhijrah. Disamping membawa diri, beliau juga membawa ‘karya’nya. Karya dibawa kemana-mana dalam bentuk ‘belum digam’ yakni belum siap. Saiznya kecil-kecil. Cuma apabila ingin diperjelaskan kepada audien barulah karya dipasang.

 " Petani gembira, penjahat sudah kalah"

" Wajah sebenar wanita"
" Persiapan hijrah "

sila klik CARLOS H. EL RATON: Residen Artis PeRUPA

15.11.15

MAZUKI MUHAMMAD

MAZUKI MUHAMMAD BINTANGNYA TENGAH BERSINAR BEGEMERLAPAN


Banyak juga pelukis cat air yang hebat datangnya dari Kelantan. Tradisi membatik orang Kelantan yang menggunakan medium cat berasaskan air, memungkinkan kemahiran tersebut turun ke media cat air atas kertas. Generasi mencanting batik atas kain usah dikira, terlalu ramai. Kerja seni membatik sudah jadi industri, melibatkan ramai ‘seniman-seniman’ yang tidak membina nama, kerana produknya (kain batik canting) untuk kegunaan awam, bukan untuk dipamer di galeri yang mana disebelah karya terdapat ‘caption’ butiran maklumat dan artis yang menghasilkannya. 

Lama sudah saya memerhati saudara Mazuki Muhammad, kini belangnya semakin ketara. Kukunya sudah tidak boleh di’bendung’ lagi. Hasil karya cat airnya semakin hari semakin memukau. Bersama-sama otai cat air Kelantan seperti Ismail kadir, Cikgu Mokhtar Ishak, Cikgu Mahmood, dia tampil dengan stailnya. Dia juga lari dari stail Ismail Mat Hussin. Mazuki membina yang ‘indah’ dalam lukisannya- tidak semesti pada objek utama. Kadangkala ‘yang indah’ itu wujud pada imej-imej sampingan. Sukar untuk bicara melalui tulisan, tetapi boleh ‘dirasa’ melalui pancaindera mata dan jiwa. 
Lukisan terbarunya ini, objek utama sudah pasti kapal yang paling kanan, namun saya melihat yang ‘indah’ itu terdapat pada sekumpulan orang yang sedang berada antara dua kapal. Dalam kumpulan itu peranan warna digunakan untuk melihatkan ‘jarak’ antara seorang dengan seorang yang lain. Begitu juga kapal-kapal yang berada disebelah kiri lukisan. Ia menguatkan antara satu sama lain untuk berhubung walaupun ‘jarak’ dipisahkan dengan warna tona lembut. Walaupun kapal sebelah kiri tidak ‘dihighligt’kan tetapi ia tetap sebuah imej yang ‘indah’. Sedap mato tengok oghe Kelate kato... Make apo la dio nih pandai sangat mnukih nih !
Catannya kali ini betul-betul membuat saya teruja. Sebelum ini saya sudah melihat banyak kali beliau melukis Pantai Sabak ini dengan bentuk kapalnya yang unik di bahagian atap. Barangkali inilah latihan-latihan yang dilaluinya untuk mempertajamkan skil, dan mendapatkan hasil yang ‘mabeles’. Tidak syak lagi, latihan demi latihan akan membuatkan hasil karya bertambah berkualiti. Suatu hari nanti saya pasti akan memiliki sebuah karya beliau. Tunggu bonus bulan depan kot ha ha ha...
Kipidap!