20.10.08

BEROYANG

Ini pula orang Perak panggil Beroyang. Kadang-kadang sebut juga Biawok Ayor. Kehebatan beroyang boleh panjat pokok kelapa dan makan telur burung di atas pokok tersebut. Setakat nak berenang menyeberang dari Sayong ke pekan Kuala Kangsar tak jadi hal. Kacang je.

10 comments:

Nik said...

orang kberang panggil biawak ni sbg beriang, beroyang atau brghiang

lebeh kurang camtu ar..

rasa mmg betul la tu kot..mmg deme kena mari kberang wat kajian ni yop.

asal usul orang ulu koberang tu ramai dari perak kot...

jawa peranakan said...

ada org kata dulu2 kalau ada org perak yang kena hukum buang daerah atau buang negeri, ramai yang kena hantar pegi ke satu kawasan di sebalik banjaran titiwangsa..ini bagi memastikan individu yang dibuang itu sukar untuk kembali semula ke perak..

kawasan tersebut dipercayai kuala berang..

mungkin itu salah satu teori yang boleh digunapakai bagi merungkai misteri persamaan beberapa perkataan dalam dialek perak dan dialek kuala berang..

PS-nasib baik tak dibuang ke england..kalau tidak mungkin ada perkataan AYOR,KOKAK,TOBEK dan sebagainya di beberapa kawasan pedalaman di Blackpool,Bude, Newquay,Bath,Carlisle dan sebagainya..

PS lagi-yop..tambah 1 lagi perkataan iaitu TEREBAN..maknanya baling atau humban..

Mak Su said...

dia suka makan anak ayam

Anonymous said...

hai mike menyongket jauh sangat tuu ..merajuk ker aper atau ader pasang dua kat sana tuu...
dah lamer teman tak guna perkataan ni..sekali-sekala gian lepas kan jugak.

memang banyak orang perak yang berhijrah atau yang dia buang daerah pada mase penjajahan inggeris di tanah melayu..
termasuk laa suku-sakat moyang saya ader dibuang di pulau labuan, pulau seychelles..di semenanjung jgn cakap ler merate ader...

orang perak jati

Anonymous said...

bercerangap tuu maksudnyer tidak tersusun atau berterabur..

saya dah buang diri saya ke daerah yang dari tempat asal...
baru terjumpa blog nii yang mempunyai koleksi bahasa ibunda negeri asal saya

dekat 27tahun saya dah buang daerah..

Perindu Kampung

Nik said...

wah..maklumat semakin terkumpul, bleh la kalo nak lanjutkan kajian saye boleh tulun yop

........membesar di kuala berang

putrizmia said...

aduh pening gak kepala ni duk blajo bahase dialek perak piyor nih!!!...

Anonymous said...

Beroyang/beghoyang nii selalu kaco teman mase mengail kat Sg Perak...
Potong stim betui!!!...
Popular betui beroyang nii msuk web blog lagi...ader sponsor buat promo pasal beroyang nii...

usain bolt said...

WWWOOOOO..
AKU GELI BETUL DENGAN MENATANG SPESIS NI..
WOOOOO...

Anonymous said...

kamik kalau di sarawak ..binatang nii la yang paling kamik suka..sedap woo kari..
rase nya adalah sedikit macam ayam..macam daging kambng pun ada..
kalu masak kicap lagi besttt
tak percaya tanya pada anggota tentera kita yang mana pernah makan utk ikhtiar hidup di dalam hutan.
-Agi idup agi ngelaban-