20.4.09

SAINS KENTUT

1. Dari mana asal kentut? Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.

2. Apa komposisi kentut? Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara diaserap oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asam perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen. Propors masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, kerana gas-gas lain terserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak kerana tubuhnya tidak sempat menyerap oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk? Bau kentut kerana kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua bahan ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut & makin busuklah kentut anda.. Telur & daging mempunyai peranan besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam memproduksi volume kentut bukan dalam kebusukannya.

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi? Kerana adanya vibrasi lubang `anus` saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi bergantung pada kecepatan gas.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak berbunyi? Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingannya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil dan hangat dengan produk metabolisme bakteria yg berbau busuk. Ini kemudiannya menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya,tapi SBD (Silent But Deadly)

6. Berapa banyak kentut diproduksi sehari? Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur? Kerana density-nya lebih ringan, kenapa gas kentut tidak melakukan perjalanan ke atas? Tidak demikian. Gerak peristaltik usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar `anus` lebih rendah. Gerak peristaltik usus menjadikan ruang mempunyai tekanan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gas-nya untuk bergerak ke kawasan yang bertekanan lebih rendah, iaitu sekitar `anus`. Dalam perjalanan ke arah `anus` gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerak peristaltik, gelembung gasakan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, kerana bentuk usus yg rumit & berbelit-belit.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain? Bergantung kepada kondisi udara, seperti kelembaban, suhu, kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. Begitu meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang. Kalau kentut tidak dikesan dalam beberapa detik, bererti ianya mengalami pengcernaan di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lift, kereta, konsentrasinya lebih banyak, sehingga baunya akan berlegar dalam waktu yang agak lama sampai akhirnya diserap dinding.

9. Apakah setiap orang kentut? Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah meninggalpun orang masih boleh kentut.

10. Betulkah lelaki kentut lebih kerap daripada perempuan? Tidak ada kaitannya dengan gender... Kalau benar, bererti perempuan menahan kentutnya, & apabla mahu kentut, banyak sekali jumlah yg dikeluarkan.

11. Saat apa biasanya orang kentut? Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau resonansinya bagus, boleh didengar di seluruh penjuru rumah.

12.. Mengapa makan kekacang menyebabkan banyak kentut? Kekacang mengandung zat gula yg tidak boleh dicerna tubuh. Gula tersebut (raffinose, stachiose, verbascose) jika sampai di usus, bakteria di usus berpesta & membuat banyak gas. Jagung, kubis, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

13. Selain makanan, apa lagi penyebab kentut? Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa dikunyah, minum `soft drink`, naik pesawat udara (kerana tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagai kentut).

14. Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang? Tidak... sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandung udara lebih banyak, kentut mengandung gas yang diproduksi oleh bakteria lebih banyak.

15. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan? Bukan..tetapi diserap oleh darah, bukan hilang kerana bocor..Tapi bermigrasi ke bahagian atas menuju usus & pada gilirannya akan keluar juga.. Jadi bukan lenyap, tapi hanya mengalami penundaan.

16. Mungkinkah kentut terbakar? Boleh saja. Kentut mengandung metana, hidrogen yg combustible (gas alam mengandung komponen ini juga). Kalau terbakar, nyala-nya berwarna biru kerana kandungan unsur hidrogen.

17. Bolehkah menyalakan mancis dengan kentut? Jangan mengada-ada. .. konsistensinya lain.. Juga suhunya tidak cukup panas untuk memulakan pembakaran.

18. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk? Kerana anjing & kucing adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya dengan protein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ini lebih busuk. Lain dengan herbivor seperti kambing, kuda, gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lama, lebih kuat bunyinya, tapi relatif tidak berbau.

19. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut? Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin sedikit saja anda mengalami pening kepala kalau mencium bau kentut terlalu banyak.

20. Apakah warna kentut? Tidak berwarna.

21. Apakah kentut itu asid atau neutral? Asid, kerana mengandung karbondioksisa (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

22. Apa yang terjadi kalau seseorang kentut di planet Venus? Planet Venus sudah banyak mengandungi sulfur (belerang) di lapisan udaranya, jadi kentut di sana tidak ada kesannya.

Wallahu`alam

21 comments:

Nik said...

patut bau telur buka blog ni...yaaa...dr. kentut kita.keh7x

R@duan said...

Sains Biologi saya dapat 'kredit' semasa SPM dulu....ha ha ha

W@hid 2009 said...

Binatang kentut ke tak? Tak pernah teman dengor bunyi kentut binatang,mungkin bilangan geddut nye kureng kot....he,he,heeee..

Nik said...

kalo mamalia tu sama ngan manusia kan...kentut la kot..kalo nak kompomkan , tunggu belakang lembu sehari suntuk..

NASIRUDDIN BIN DIN said...

tapi angin kena ade dalam badan weh..
kalau tak ade angin dalam badan.
Tak keluao taik nanti...
Jenoh le pakai cangkul pulok nak ngorek nye....( Cangkul Kecik)..
Ha..Ha..Ha..

Mak Su said...

kuang kuang kuang... errr (taip komen sambil tahan kentut)

8 said...

kentut bau petai ada kee, setau teman kecing jee bau petai.

NASIRUDDIN BIN DIN said...

Kalau manusia boleh hidup dalam air lagi haru..
Siape pun tak boleh nak sembunyi kan
aroma kentut ni..
Mane tak nya setiap kali kentut akan nampak bubble sekali...
he...he...he...

jawa peranakan said...

yop..
maknanya planet Venus tu sentiasa berbau kentut la ye..

nasib baik kita tak duduk kat sana..

jawa peranakan said...

kentut boleh membatalkan wudhuk..bukannya membatalkan puasa..harap tiada yang salah faham..

R@duan said...

Ye...kentut bukan lah suatu bahan yang remeh dan untuk dipermainkan. Ianya keajaiban ciptaan Allah . Kentut bukan aktiviti hina, tetapi ia kitaran sains biologi dalam badan makhluk hidup. Nikmatilah kentut sementara ia masih boleh berfungsi .....

W@hid 2009 said...

Setiap ciptaan Allah tu ada kebaikan nye,Kalou kita tak kentut,bayangkan lah berapa banyak Gas berasid terkandung di dlm sistem pencernaan dalm perut kite,Boleh membahayakan dan menjadi ketidak selesaan pada perut kita,orang yang selalu kentut kureng busuk bau nye kerana Gas tidak terperam lama,Orang yang Jarang kentut boleh mengancam sesitiviti Hidung bila gas di keluorkan...heheheee....Booott ..pussss...Pret..put..poooot mcm2 bunyi boleh kedengaran ikut Saiz kut....

W@hid 2009 said...

Mcmana orang pompuan boleh cover bunyi kentut? Kadang2 tiba2 bau menusuk lobang hidong,bunyi tak ada pun,mcm pistol James Bond pulak ada selencer kut...heheheee..kena kaum hawa yang menjawab nye..prngalaman dari depa...

Nik said...

kentut jgn ditahan, kalau ditahan (simpan dalam) boleh menyebabkan pening kepala.

p/s. kalau terpaksa nak kentut dlm lift yg ramai org..pastikan anda pasang silencer.

R@duan said...

benda-benda busuk selalu dikaitkan dengan jin. samada jin suka lepak kat situ atau menjadikan benda busuk itu sebagai makanan. awas kepada yang selalu kentut busuk giler...jin akan terkam kentut anda bila-bila masa sahaja...

R@duan said...

...kentut masa bercinta 'kontrol tune'. tapi bila dah kawin, all out kentut tak hingat punya....kenapa...haaa....sapa boleh jawap...

jawa peranakan said...

YOP..
masih minat ngumpui perkataan perak ke?
kalau masih minat,ni teman ada beberapa perkataan perak..semua teman tak tau maknanya kecuali SEMBAI tu..

PEJOH:tak tau..contoh ayat YONG MILAH TENGAH PEJOH..MALEH MIKE NAK NGACOR..

TENEHOK: tak tau..contoh ayat TENEHOK BENOR SI YOB DENGAN YONG AYU TU

SEMBAI:pasir sungai

NIN:tak tau..contoh ayat NIN BEBENOR AYOR SUNGEI TU..

W@hid 2009 said...

Bab kentut semua gemor bebenor sebab masing2 ada pengalaman....He,he,heee...

R@duan said...

Lihat keajaiban agama islam yang dibawakan oleh nabi kita. Kentut pun ada doa. " Allah humma rabbirihi fifaminassyaiton " ...dibaca selepas kentut.

CucuOpah said...

R@duan,
Jawa peranakan, apa kehenya NIN = tak tau. NIN maksudnya JERNIH le..
Ni maksud pktn yg keme tau maksudnya..
JONGOIH = timbul atau muncul dgn tiba-tiba. LESUT = sebahagian tenggelam sikit. MANGKOR = Keras sbb masih muda (durian mangkor). NGELEJAT = gatal terhegeh2 ke sana ke mari. NYEGHOLANG = terbeliak sambil memikirkan apa yang akan dibuat seterusnya(nyegholang je matenye nengok duit banyok). NYONDOK = langgar dari belakang. PANTANG LEPA = asal ada kesempatan. PARAK = kebun sayur dan herba. PARE BUANG = rak yg berlubang lantainya, utk menyimpan peralatan dapur, yg terunjur keluar dari dinding ke luar rumah. SELIMBO = selumbar. SEMBEY = pasir sungai. SERUWEIR = seluar pendek yg digunakan sbg seluar dalam.

Sekian, dari keme orang Kuale...

8 said...

Masa bercinta kentut bau wangi, bila dah kahwin hampeeehhhh.