8.7.09

MENTERA

Hei Sekedang-kedang
Setalam Gula Manis
Kulangkah
Kulenggang
Sekelian Alam
Memandang Aku Manis

Dapat daripada En DaJepun
Katanya "jangan salah guna sudahlah"

Pesanan saya pula:
Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, bahawa Nabi Muhammad itu ikutan sebenarnya yang telah ditunjukki oleh Allah SWT. Barangsiapa mampu mengucapkan kalimah 'La'ila Ha'illallah diakhir nyawanya, nescaya wajib syurga baginya..... (untuk maklumat lanjut boleh cari para ulama...he he he)

7 comments:

Pencinta Pantai Bersih said...

Ada mentera ropanya...patutlah nampak manis je semenjak dua menjak ni...hehe. Tapi tunang keme lebih manis... (Kenapa ye, org tua2 kat Kuale panggil suami, tunang?)

R@duan said...

PPB:
Taklah, tak pernah pun pakai mentera ni. Cuma diberitahu oleh En DaJepun tak lama dulu. Tulis semula kat sini supaya dapat kongsi dengan orang lain. Ia wujud dalam budaya kita.

NASIRUDDIN BIN DIN said...

Dengor metera teman pulok.
Hei ku sapu ayo gule ke muke.
Sapu sampei bejerait.
Kalau tak pecaye manis nye gule.
Mari le colek.
He..he..he..
Jangan marah ye gurau aje..

R@duan said...

Uih...betul ke tu ?
Tentu semut kata manis.

NASIRUDDIN BIN DIN said...

assalamualaikum weh.
Ape hei Blog member2 udoh mete je.

dajepun said...

org tua..dema nk buat apa pun ada saje menteranya..dulu teman byk juga tahu...tapi buka teman tu dah hilang macam2 ada dlm buku tu....samapaikan kalau isteri main kayu 3..pun kalau kena mentera nasyaca...mengraco dia dibuatnya...menurut cerita org tua2 le....

dajepun said...

kalau ada sesiapa sakit tak sempat jumpa dokto ..suruh dia bawak ayor segelas..baca lah mentera pada ayor tersebut nilah menteranya. cuba le ikhtior..ANAK KELI2,ANAK RUWAN BUKAN,NAK MATI2 ANAK AKU BUKAN..BERKAT DOA LAILAAHAILLALLAH MUHAMADARASULLULLAH..menurut ceritanya, sebab orang yang minta tu terlalu yakin maka anak yang sakit tu sembuh lah....