21.12.10

SEMAKIN LAMA SEMAKIN PONDAN

Imrandin (bukan nama sebenar), adalah kawan aku masa sekolah menengah, tingkatan 1 hingga 3. Beliau sederhana sahaja. Kulitnya hitam. Berbadan sasa. Agak cemerlang dalam pelajaran. Pengawas. Yang tertonjol kebolehan beliau ialah dalam acara sukan. Beliau pelari pecut, boleh menang dalam acara 100 meter, 200 meter dan sebagainya. Juga boleh bermain bolasepak dengan hebat. Oleh kerana aktif bersukan, beliau dikurniakan badan sasa dan berketul-ketul.
Namun setelah beberapa tahun berpisah, aku dengar dari kawan-kawan beliau sudah bertukar menjadi agak lembut. Itu sekitar 10 - 15 tahun dahulu. Memanglah aku tercengang sebab tak percaya. Dengar cerita lagi semakin lama semakin kuat pondannya. Mengenakan pakaian perempuan, bergincu berbedak dan perfium harum. Arhghh...ini fantastik! Aku tak pernah jumpa beliau kerana selepas berpisah tahun 1983 hingga 2010 (27 tahun) tak pernah sekali terjumpa Imrandin. Agaknya mungkin dah terjumpa dimana-mana tapi sebab dah tukar jadi perempuan maka aku tak kenal..kah kah kah. Jenis ni (bekas ahli sukan) kalau dia keluarkan aura jantannya mau terberak budak kecil.
Aku agak pelik fenomena ini. Bagaimana secara tiba-tiba perasaan untuk bertukar itu datang. Ikut pulak perasaan tu, maka terjadi apa yang dah terjadi. Imrandin, kini kita semakin tua. Mungkin sudah keluar kedut-kedut di mana-mana bahagian badan. Kulit pun mungkin sudah menjadi kasar. Rambut semakin putih. Tiada pilihan lain melainkan menerima kita sekarang sudah tua. Tua itu bukan sekadar kita berbangga dengan pengalaman hidup tetapi yang tepatnya masa untuk kita tinggalkan dunia ini semakin hampir.
Tulisan ini tercetus selepas aku melihat youtube seorang manusia Melayu bernama Azwan Ismail (bukan Azwan Ali) dengan beraninya mengaku yang dia adalah gay, katanya "saya gay, saya ok!" Astaghfirullah hal aziiim! mengucap dik! dunia dah nak kiamat sangat dah ni dik!! Aktiviti kumpulan gay Malaysia berselindung di balik program Seksualiti Merdeka. Alahai Azwan Ismail, memanglah sekarang kamu kata kamu ok!, kawan-kawan kamu kata ok! Tapi nak tahu 'ok' ke 'ko' dalam kubur, alam barzakh, titian sirat, padang mahsyar, syurga atau neraka....nanti kat sana baru tahu 'ok' atau 'ko'. Kalau kamu baca ni, elok sangatlah. Sekurang-kurangnya aku dah pesan. Pesan berpesan tu kan kerja orang Islam yang beriman! Teringat pula aku kat mak bapak kau. Apa perasaan mereka agaknya. Kalau mereka benar-benar Islam takkan sekadar seronok dengar pengakuan kau tu?. Kesian aku kat mereka !

1 comment:

Tauke Warung said...

bnyk permasalahan org, yg satu ni ambe slalu x paham...camner la bleh tukar..astaghfirullah